9/10/11

3 Serangkai (Tawakkal, Doa & Usaha)




TAWAKKAL
Dengan bertawakkal, kita menyerahkan segala urusan kehidupan kita kepada ALLAH. Kita merasakan bahawa segala yang berlaku dalam kehidupan ini telah tertulis sejak azali lagi di Lauh Mahfuz. Semuanya berada dalam Ilmu ALLAH. Segala yang berlaku adalah terjemahan dari Lauh Mahfuz. Ianya ketentuan yang telah ditetapkan ALLAH. Tiada daya dan upaya kecuali dengan ALLAH.

DOA
Dengan berdoa, kita menjadikan diri kita adalah benar-benar hamba. Hakikat doa adalah sebagai saksi atas iftiqarnya kita kepada ALLAH. Ia membuktikan kita benar-benar berhajat kepada NYA. Berusahalah untuk merasakan iftiqarnya kita kepada ALLAH tatkala berdoa. Lidah menuturkan doa penuh pengharapan, tangan ditadah penuh kehinaan diri, hati merasakan iftiqarnya.

USAHA
Dengan berusaha, kita mengikuti peraturan alam. Alam ini berjalan mengikut peraturannya. Di antara peraturan alam adalah hukum sebab-musabbab. Tanpanya kehidupan akan kucar-kacir. Untuk hidup perlu makan, untuk berjaya perlu berusaha, begitulah peraturannya dalam keseluruhan kehidupan kita. 

No comments: