6/15/08

دليل نجس مغلظة

Semua haiwan itu adalah suci kecuali apa yang telah dinyatakan syara’ iaitu anjing dan babi. Dalil yang menunjukkan bahawasanya anjing itu adalah najis ialah:

 (اذا ولغ الكلب في اناء أحدكم فليرقه ثم يغسله سبع مرات)


“Apabila menjilat anjing ke dalam bejana/bekas seseorang daripada kamu, maka hendaklah ditumpahkan air itu, kemudian dibasuh sebanyak 7 kali” Muttafaqun `alaih

Dalam hadith di atas, Nabi S.A.W menyuruh agar air dalam bejana tersebut ditumpahkan. Ini menunjukkkan bahawa mulut dan air liur anjing itu adalah najis. Begitu juga air yang telah dijilat oleh anjing itu adalah najis. Sekiranya air tersebut tidak menjadi najis, maka tidaklah Nabi S.A.W menyuruh agar menumpahkan air itu.

Apabila telah sabit najis mulut dan air liur anjing. Sedangkan ia adalah sebaik-baik anggota, maka anggota lain., daging, organ dalaman dsb terlebih utama najis.

Adapun najis babi, maka ia diqiaskan kepada anjing. Tabiatnya lebih teruk dari anjing, tidak harus memelihara dan mengambil manfaat daripadanya, Bahkan terdapat nas tentang haramnya dan disunatkan membunuhnya.


No comments: